Zmiana, kryzys, konflikt w organizacji
Warsztaty praktyczne dla pracowników i kierowników stojących w obliczu gwałtownych zmian
Szkolenie dostępne w formule zamkniętej w siedzibie zleceniodawcy
Opis
Przełożeni muszą stawić czoła wyzwaniom biznesowym w okresie dekoniunktury gospodarczej, a dodatkowo sprostać rosnącym oczekiwaniom podwładnych. Zapotrzebowanie na umiejętności przywódcze w czasach dużej zmienności otoczenia bardzo rośnie.
Nie da się uniknąć tej presji. Można się jednak do trudnych warunków działania przygotować poprzez wyposażenie kierowników wszystkich szczebli w techniki zarządzania, które zwiększają ich umiejętność adaptacji. Skuteczne i sprawdzone w praktyce narzędzia i metody zarządzania zmianą prezentujemy w trakcie proponowanego szkolenia.
Cel
Konflikt, kryzys czy zmiana to elementy pojawiające się w każdej organizacji. Nie można ich uniknąć, można się na nie przygotować, a gdy już wystąpią można wyzyskać je dla wzmocnienia organizacji. Celem treningu jest dostarczenie narzędzi pracownikom przedsiębiorstwa do adaptacji w nowych warunkach jakie stwarza zmiana. Zdobycie umiejętności wykorzystania przezmian i kryzysów dla poprawy warunków i relacji w środowisku pracy.
Metoda
- prezentacja metod zarządzania zmianą, konfliktem, kryzysem
- analiza przypadków
- ćwiczenia warsztatowe
Korzyści
- Przygotowanie na nową sytuację
- Nabycie umiejętności kształtowania odpowiednich postaw
- Usprawnienie metod komunikacji
- Poznanie metodologii podtrzymania zmian
Zawartość
A. Siły i okoliczności implikujące zmianę i ich wpływ na porządek wewnętrzny organizacji
- Najistotniejsze formy zmian
- nowe relacje z rynkiem
- restrukturyzacja - nowe relacje wewnętrzne
- zmiany władzy w organizacji (fuzje, przejęcia)
- Różnice między zmianą planowaną i wymuszoną wraz ze strategiami postępowania
B. Praktyka zarządzania zmianą w organizacji
- Czym w istocie jest zmiana?
- Zmiana w organizacji – konsekwencje dla pracowników
- Proces zmiany organizacyjnej i zmiany indywidualnej
- Planowanie zmiany – wykorzystanie metodyki CC
- Zmiana w ujęciu systemowym
- Marketing wdrożeniowy, – czyli jak informować o zmianach
- „Pożegnanie”, „Bufor”, „Powitanie nowego”
- Przygotowanie planu zmiany (przykłady praktyczne)
- Jak „pożegnać” stare?
- Konstrukcja bufora – indywidualizacja fazy przejścia
- Zadania w fazie „przejścia – bufora”
- Zasady efektywnej komunikacji wspierającej zmiany
C. Psychologiczne aspekty zmiany, konfliktu, kryzysu w praktyce lidera
- Reakcje pracowników na zmiany
- etapy reakcji (szok, obrona, przyznanie, akceptacja)
- przejawy oporu (regresja, protesty, cyniczny stosunek do pracy)
- wpływ oporu na przeprowadzenie zmiany
- AZ – model indywidualnej zmiany
- uczenie się dorosłych – praca z doświadczeniem i przekonywaniem
- przepracowanie zmiany – praca z przekonaniami
- typy pracowników, ich emocje i reakcje w obliczu zmiany
- Rola lidera w procesie zmian
- identyfikacja lidera
- ocena kompetencji do przewodzenia zespołowi
- przywództwo w procesie zmian
- motywowanie pracowników – budowanie strategii przyszłościowych
- skuteczne wywieranie wpływu
D. Ocena efektów i utrwalenie zmian
Osoby docelowe
Kierownicy wszystkich szczebli zarządzania oraz pracownicy w szczególności narażeni na konsekwencje zmian zachodzących w środowisku zawodowym.
Prelegenci
Doktor nauk humanistycznych, trener i konsultant w zakresie szkoleń i doradztwa w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Absolwent studiów magisterskich psychologicznych i pedagogicznych, studiów podyplomowych z zarządzania kadrami oraz studium menedżerów personalnych. Zajmował stanowisko menedżera personalnego w międzynarodowych korporacjach. Łatwo nawiązuje kontakt z grupą, a dzięki jego stylowi pracy uczestnicy odkrywają swoje mocne strony i uczą się jak wykorzystać naturalne predyspozycje i talenty.